با تمرکز بر فعالسازی انواع ابراز و جهت دار کردن عمل در سال اول و پس از فعال شدن توان تمایز و متمایز دیدن پدیده ها در سال دوم، اکنون در سال سوم مقصد اصلی، توانمند کردن دانش آموزان در تحلیل پدیده ها و رخدادها و فهم ارزشهای پیرامون آنهاست که باعث جداسازی پدیده ها و رخدادها از هم و کشف ربط آنها با یکدیگر میگردد.
محور
آموزشی سال سوم، فصل و تفصیل است. فصل یعنی جداسازی و تفصیل یعنی به کارگیری این
جداسازی در انتخابها و دانستن راه حلهای مختلف مسئله ها، طبقه بندی، دسته بندی،
مرحله بندی، و فصل فصل کردن چیزها. منظور از تفصیل که اینجا معادل معنای جداسازی و
کشف روابط آمده، عبارت است از: مشاهده اجزای یک پدیده و یا یک اتفاق که میتواند
قضاوت فرد را نسبت به آن پدیده و اتفاق تقویت کند. درواقع در این پایه مقصد
توانمند شدن فرزند در روبرو شدن با چیزهایی است که مشاهده میکند و درک تحلیلی
نسبت به آنهاست.
فعال شدن توان تمایز در سال دوم به این درک کمک میکند. فرزند با این درک و فهم میتواند مسائل مربوط به آن چیز را به صورت مجزا ببیند و در صورت نیاز برای هر یک تصمیم یا درک مجزا داشته باشد. همچنین قدرت رویارویی فرزند با پدیده ها بالا رفته و میتواند اشیاء و مسائل را از منظرهای مختلفی مشاهده کند.
دوره دبستان، دوره ایست
که والدین و مربیان، بایستی عبودیت و تعبد را در اشکال مختلف مانند حفظ حجاب و
نماز خواندن و... به بچه ها القا کنند و در این القا کردن، قاطع باشند، زیرا با
اینکه ذهن آنها، ساده است اما اقتضای سن آنها، عبودیت و اطاعت است، و چنانچه
سؤالاتی میپرسند، به این دلیل نیست که مثلاً در احکام الهی تردید داشته باشند،
بلکه به دنبال یافتن حقایق و تفصیل در جهت فهم جزئیاتی هستند که بتوانند عبودیت را
بهتر انجام دهند.
پس تفکر در این دوران،
فرع بر عبودیت است و باید در خدمت آن باشد. بدین ترتیب عبودیت در دانش آموزان با
شیب ملایمی استحکام مییابد و زمانی که به دوره راهنمایی میرسند تفکر آنها فعال و
روشن شده و میتوانند در مسائل اعتقادی، تحقیق و تفکر نمایند. سال سوم سال بلوغ برای دختران است. این سال که برای آنها بسیار با شکوه است میتواند در کنار سوره هایی مانند سوره مبارکه قدر به اندازه هزار ماه ارزش یابد.
در پایه سوم دبستان، 50%
زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ و مابقی به بازی و فعالیت در
فضای شاد و با نشاط اختصاص داده میشود.
کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب