با تمرکز بر فعال­سازی انواع ابراز و جهت­ دار کردن عمل در سال اول و پس از فعال شدن توان تمایز و متمایز دیدن پدیده ­ها در سال دوم، اکنون در سال سوم مقصد اصلی، توانمند کردن دانش ­آموزان در تحلیل پدیده ­ها و رخدادها و فهم ارزش­های پیرامون آنهاست که باعث جداسازی پدیده ­ها و رخدادها از هم و کشف ربط آن­ها با یکدیگر می­گردد.


محور آموزشی سال سوم، فصل و تفصیل است. فصل یعنی جداسازی و تفصیل یعنی به کارگیری این جداسازی در انتخاب­ها و دانستن راه­ حل­های مختلف مسئله ­ها، طبقه­ بندی، دسته­ بندی، مرحله­ بندی، و فصل فصل کردن چیزها. منظور از تفصیل که اینجا معادل معنای جداسازی و کشف روابط آمده، عبارت است از: مشاهده اجزای یک پدیده و یا یک اتفاق که می­تواند قضاوت فرد را نسبت به آن پدیده و اتفاق تقویت کند. درواقع در این پایه مقصد توانمند شدن فرزند در روبرو شدن با چیزهایی است که مشاهده می­کند و درک تحلیلی نسبت به آنهاست.

 فعال شدن توان تمایز در سال دوم به این درک کمک می­کند. فرزند با این درک و فهم می­­تواند مسائل مربوط به آن چیز را به صورت مجزا ببیند و در صورت نیاز برای هر یک تصمیم یا درک مجزا داشته ­باشد. همچنین قدرت رویارویی فرزند با پدیده­ ها بالا رفته و می­تواند اشیاء و مسائل را از منظرهای مختلفی مشاهده کند. 

 
 
دوره دبستان، دوره ­ایست که والدین و مربیان، بایستی عبودیت و تعبد را در اشکال مختلف مانند حفظ حجاب و نماز خواندن و... به بچه­ ها القا کنند و در این القا کردن، قاطع باشند، زیرا با اینکه ذهن آنها، ساده است اما اقتضای سن آنها، عبودیت و اطاعت است، و چنانچه سؤالاتی می­پرسند، به این دلیل نیست که مثلاً در احکام الهی تردید داشته ­باشند، بلکه به دنبال یافتن حقایق و تفصیل در جهت فهم جزئیاتی هستند که بتوانند عبودیت را بهتر انجام دهند.
پس تفکر در این دوران، فرع بر عبودیت است و باید در خدمت آن باشد. بدین ترتیب عبودیت در دانش ­آموزان با شیب ملایمی استحکام می­یابد و زمانی که به دوره راهنمایی می­رسند تفکر آنها فعال و روشن شده و می­توانند در مسائل اعتقادی، تحقیق و تفکر نمایند. سال سوم سال بلوغ برای دختران است. این سال که برای آنها بسیار با شکوه است می­تواند در کنار سوره­ هایی مانند سوره مبارکه قدر به اندازه هزار ماه ارزش یابد.


در پایه سوم دبستان، 50% زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ و مابقی به بازی و فعالیت در فضای شاد و با نشاط اختصاص داده می­شود.




کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب


سوره مبارکه قدر


 سوره مبارکه بیّنه     
     کاربرگ1                کاربرگ2               کاربرگ3


سوره مبارکه تین     
      کاربرگ1




سوره مبارکه انشراح


سوره مبارکه لیل


سوره مبارکه شمس