در جریان فرایند خیرگزینی و طی کردن مرحله به مرحله آن، پس از فعال­سازیِ ابراز، تمایز و تفصیل دانش ­آموزان در سالهای پیش، در سال چهارم ابتدایی به تدریج، آموزش معیارها و معیارسازی برای دانش ­آموز انجام می ­شود تا بتواند براساس اتکای به معیارها، تصمیم­ گیری و ترجیح داشته­ باشد. در واقع براساس معیارها؛ نیت، قصد، برنامه ­ریزی، عمل و در نهایت تصمیم ­گیری می­کند.
انتظار می­رود محصول سال چهارم، عنصری به نام خشیت (پذیرش حقیقت) باشد و این درست در مقابل سرکشی (شاخ و شانه کشیدن) است. یکی از مشکلات زندگی این است که فرد اتفاقات زندگی را نمی ­پذیرد. پس برنامه­ ریزی هم نمی­کند، درحالی ­که اگر پذیرش داشته باشد برنامه ­ریزی می­ کند.
همانطور که در کتابِ سال­های پیش هم بیان شد نسبت بین آموزش تدبر و حفظ سوره با سایر فعالیت­ها در هر سال متفاوت است که در پایه چهارم دبستان،60% زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ، مابقی به بازی و فعالیت در فضای شاد و با نشاط اختصاص داده می­شود. انتخاب سوره­ ها براساس اهداف در حوزه تفکر صورت می­گیرد. در تفکر روی «فضل­ گزینی» تمرکز می­شود و بایستی کاری کرد که دانش ­آموز بتواند قدرت ترجیح یافته و تصمیماتی را در زندگی بگیرد.
 
کتاب پایه چهارم درصدد است تا با فعال­سازی شناخت فضل و تفضیل در دانش ­آموزان به صورت کاملاً عینی، کاربردی و مهارتی، مربیان و متولیان تربیتی را در جهت معیارسازی برای دانش ­آموزان یاری دهد.




کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب


سوره مبارکه بلد

  کاربرگ1                کاربرگ2               کاربرگ3              کاربرگ4


 سوره مبارکه فجر


سوره مبارکه غاشیه     


سوره مبارکه اعلی    



سوره مبارکه طارق