هدف دوره دوم رشد یعنی خیرگزینی، زمانی محقق می­شود که فرد آنچه به عنوان خیر تشخیص می­دهد را عمل کند. در سال­های اول تا سوم با تقویت و فعال­سازی ابراز، تمایز و تفصیل، بیشتر سعی بر آن بود که به لحاظ شناختی قدرت تشخیص، تحلیل و اولویت­ دهی دانش ­آموزان فعال شود. از پایه چهارم به بعد را می­توان به عنوان شروعی جدید در مقطع دبستان قلمداد کرد. زیرا در این مقطع، تفکر انتزاعی به حدی است که می­توان به راحتی از ارزش­ها و ضد ارزش­ها سخن گفت، دانش­آموزان نیز با سؤالات جدی­ تری بر سر کلاس حاضر می­شوند. برخی از هدف زندگی و برخی از امور جدی مرتبط با زندگی خود و دیگران سؤالاتی دارند و در جستجوی حقیقت هستند. چهره­ های جدی و در عین حال مستقل، نوید دوره­ای جدید از تفکر را می­دهد که می­توان با دانش ­آموزان با صراحت بیشتری سخن گفت.


در این دوره لازم است فرزندان ما به آنچه می­دانند عمل کنند و دچار توجیه نشوند، برای این کار لازم است به آن­ها قصد کردن و تقویت اراده را آموزش داد. در پایه چهارم روی اولویت­ دهی و توان برنامه ­ریزی تمرکز شد. مقصد اصلی در پایه پنجم رغبت به خوبی در نظر گرفته شده است. این مقصد، سبب فعال شدن دانش ­آموز در انتخاب خوبی­ ها و بالا رفتن حس رضایتمندی در او می­شود. رغبت به خوبی با انجام دادن مکرر کارهای خوب حاصل می­شود. در روایتی از حضرت امیرعلیه­السلام آمده است هرکس عمل کند مشتاق می شود.
عمل به آنچه خودِ فرد آن را خوب می­داند و طفره نرفتن از آن با توجیه، یکی از مقاصد مهم این پایه است. این بدان دلیل است که فرزندان ما در این دوره هویت مستقل­تری دارند و سعی می­کنند برای اثبات این هویت به رأی خود اتکا کنند و همین مسئله زمینه توجیه را در آن­ها بیشتر می­کند. بر این اساس لازم است بر مقوله عمل در آن­ها به اندازه کافی تأکید گردد تا شوق و رغبت آن­ها به کارهای خوب بیشتر شود.
 
در پایه پنجم دبستان، 70% زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ، مابقی به بازی و فعالیت در فضای شاد و بانشاط اختصاص داده ­می­شود. 



کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب


سوره مبارکه انشقاق


 سوره مبارکه مطففین