شش سال دبستان، دوره فعال کردن تفکر است. منظور از تفکر، فعال­سازی حواس و توجهات بالاخص دیدن و شنیدن و مواجهه و ارتباط گرفتن و تعامل با پدیده­ها می­باشد.
در هر سال تحصیلی یک هدف اصلی را دنبال می­کنیم. در سال اول دبستان نیز هدف، تقویت قوه سامعه و تمرکز بر سمع (شنوایی) است. به همین ترتیب، ارزیابی دانش­آموزان نیز میزان واکنش آنها به صوت، لحن و کلام است. در این مقطع تا جایی که ممکن است کودک را به کارهای شنیداری و حالت­های مختلف شنیدن توصیه می­کنیم.


اصل آموزش در اول دبستان بازی است. در کلاس اول حدود 20% زمان کلاس به قرآن و حفظ ان و 80% مابقی به بازی و فعالیت­های مرتبط با سوره­ها در فضای شاد و بانشاط اختصاص داده می­شود. هرقدر فضای کلاس شادتر باشد قرآن برای دانش­آموز بهینه­تر می­شود. هم­خوانی با ریتم­های خاص در شاد شدن کلاس موثر است و مربی باید در این زمینه توانایی­های مناسب را کسب کند.
انتخاب سوره­ها براساس اهداف در حوزه تفکر صورت می­گیرد. در تفکر بر خیرگزینی تمرکز می­شود و بایستی کاری کرد که دانش ­آموز بتواند خیر را انتخاب کند و از شر جدا شود.


روش های دست­یابی به انواع ابراز، بازی­های گروهی هستند، که فرد می­تواند نشاط خود را بروز داده و انواع ابراز را در سوره­ها ببیند.کتاب پایه اول درصدد است تا با شکوفایی انواع ابراز در کودکان به صورت کاملا عینی، کاربردی و مهارتی، مربیان و متولیان تربیتی را در جهت­دار کردن عمل کودکان یاری دهد.



 

کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب


سوره مبارکه ناس
           کاربرگ1
 

 سوره مبارکه توحید
 
  کاربرگ1                کاربرگ2                کاربرگ3
 

سوره مبارکه مسد   
 

سوره مبارکه نصر     
          کاربرگ1 
 

سوره مبارکه کافرون
   کلیپ پرتاب موشک               کلیپ پرواز پرنده
 

سوره مبارکه کوثر
 

سوره مبارکه ماعون