پایه ششم، درواقع یک جمع بندی از پنج سال قبل و عاملی برای فعالسازی اختیار
است. فعالسازی اختیار یعنی فرد بتواند برای خیرگزینی خودش اندیشه کند و با تشخیص
خودش یک چیز را به عنوان خیر انتخاب کند. در واقع جدا کردن یک کار خیر و برنامه ریزی
برای انجام و تداوم آن، سرفصل کار پایه ششم میباشد. هدف این است که فرد در انجام
کار خیر به یک استقلال برسد و به انتخابش بها داده شود؛ بدین ترتیب که او را با
گزینه های مطرح شده با یک سری ملاک های مشخص. از همین رو فعالیت هایی که در این
مقطع تعریف میشوند، بر همین اساس خواهد بود و بایستی نقش دانش آموز در اجرای
کارها پررنگ باشد.
اما با توجه به اینکه هدف تربیتی سال ششم (تقویت تفکر برای گزینش و انجام خیر)، اندیشه ورزی برای خیرگزینی است؛ پس باید برای خیرگزینی معیار داشته باشیم و افراد را به سمت خیرگزینی سوق دهیم. مثلاً اگر کاری را انجام میدهند، معلوم باشد چرا این کار را میکنند و چرا بهتر از این را انجام ندادند؟
در پایه ششم دبستان، 80
درصد زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ، مابقی به بازی و فعالیت
در فضای شاد و با نشاط اختصاص داده میشود.
کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب