پایه ششم، درواقع یک جمع ­بندی از پنج سال قبل و عاملی برای فعال­سازی اختیار است. فعال­سازی اختیار یعنی فرد بتواند برای خیرگزینی خودش اندیشه کند و با تشخیص خودش یک چیز را به عنوان خیر انتخاب کند. در واقع جدا کردن یک کار خیر و برنامه ­ریزی برای انجام و تداوم آن، سرفصل کار پایه ششم می­باشد. هدف این است که فرد در انجام کار خیر به یک استقلال برسد و به انتخابش بها داده شود؛ بدین ترتیب که او را با گزینه­ های مطرح شده با یک سری ملاک ­های مشخص. از همین رو فعالیت­ هایی که در این مقطع تعریف می­شوند، بر همین اساس خواهد بود و بایستی نقش دانش ­آموز در اجرای کارها پررنگ باشد.
 

اما با توجه به اینکه هدف تربیتی سال ششم (تقویت تفکر برای گزینش و انجام خیر)، اندیشه ­ورزی برای خیرگزینی است؛ پس باید برای خیرگزینی معیار داشته باشیم و افراد را به سمت خیرگزینی سوق دهیم. مثلاً اگر کاری را انجام می­دهند، معلوم باشد چرا این کار را می­کنند و چرا بهتر از این را انجام ندادند؟

 
در پایه ششم دبستان، 80 درصد زمان کلاس برای آموزش تدبر، گفتگو راجع به آن و حفظ، مابقی به بازی و فعالیت در فضای شاد و با نشاط اختصاص داده می­شود.

 


کلیپ ها یا کاربرگ های مربوط به سوره های کتاب



 سوره مبارکه عبس


سوره مبارکه نازعات     


سوره مبارکه نبأ