قرآن، کتاب زندگی است، با فطرت و عقل انسان، کاملاً هماهنگ است و قوانین اصلی زندگی، به وسیله آن به انسان آموزش داده می‌شود. فهمیدن قرآن یک وظیفه همگانی و مقدمه انجام هر عمل شایسته‌ای است. درصورت یادگیری حقایق قرآن، می‌توان تمام علوم و شئون زندگی را با آن ساماندهی کرد. یعنی اگر انسان به وظیفه خود عمل کند و برای فهم قرآن تلاش نماید، در صورت نائل شدن به این فهم می‌تواند قرآن و مفاهیم آن را محور همه امور زندگی قرار دهد.


آموزش مفاهیم قرآن به دلیل فطری بودن، از هر سنی امکان‌پذیر است. «فهم قرآن در دبستان» طرحی است برای همه معلمان و مسئولان مقطع ابتدایی، تا ضمن گسترش فهم تدبری قرآن در دانش‌آموزان دبستان، این مفاهیم را با سهولت و جذابیت، در زندگی خود و دانش‌آموزانشان جاری سازند و قرآن و مفاهیم آن را محور همه آموزه‌ها در این مقطع تحصیلی قرار دهند.


مبانی علمی این طرح به طور کامل برگرفته از قرآن و روایات است. این طرح شامل یک جلد کتاب اصلی است که در مجلدی با عنوان «فهم قرآن در دبستان و دبیرستان» به چاپ رسیده؛ و نیز شش جلد کتاب راهنمای معلم برای هر یک از پایه‌های ابتدایی. برای آشنایی با کتاب راهنمای معلم هر پایه می‌توانید به صفحه همان پایه مراجعه فرمایید.



ما و فهم قرآن
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، فعالیت خود را از سال 78 در قالب کانون قرآن دانشکده علوم آغاز نموده و تاکنون در کنار فعالیت‌های گسترده پژوهشی و فرهنگی، بیش از 150جلد کتاب عمومی، بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی و ... به چاپ رسانده است. 
در بین مجموعه کتاب‌های تألیف شده، مجموعه 30 جلدی منظومه رشد در خصوص دوره‌های مختلف رشد انسان می‌باشد که محتوای آن به نسبت علم روز، کاملاً تازه و برگرفته از متن قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام است و در واقع با پژوهش‌های صورت گرفته، سیر رشدی یک انسان و غایت او از قرآن و روایات استخراج شده است.

طرح فهم قرآن
تحول بنیادین، درصدد آن است تا نظام آموزشی وارداتی و برآمده از تئوری‌ها و اندیشه‌های مدرنیته را به نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تبدیل کند و زمینه دستیابی آگاهانه و اختیاری فراگیران و دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه و برپایی جامعه عدل مهدوی عجّل‌الله‌فرجه هموار سازد. 
از آنجا که این تحول، در راستای رسالت خطیری است که انبیای الهی و اولیای ربانی برعهده داشته اند، لذا مدیریت این تحول نیز، باید ملهم از آموزه‌های وحیانی و معارف الهی و سازوار با نظام معیار اسلامی باشد تا تحقق این هدف، میسور گردد .
همین موضوع انگیزه و علت اصلی در تدوین کتابی برای معلمان شد تا با کمک آن ابتدا فهم تدبری خود را از قرآن افزایش دهند و درگام بعدی با استفاده از شیوه‌های جذاب معرفی شده در کتاب بتوانند فهم تدبری دانش‌آموزان را برای جاری‌سازی حقایق وحی در زندگی گسترش دهند.
 کتاب فهم قرآن برای دبستان و دبیرستان، در بهار 96 به قلم آقای احمدرضا اخوت به رشته تحریر درآمد و برای اولین بار در نمایشگاه قرآن از آن رونمایی شد و بحمدالله تاکنون مورد استقبال فرهنگیان و دغدغه‌مندان آموزشی بسیاری قرار گرفته است. البته برای هر پایه کتاب تفصیلی جداگانه‌ای نیز تدوین شده که گام به گام معلم را در آموزش مفاهیم سوره‌ها راهنمایی و کمک خواهد کرد.
در واقع کتاب فهم قرآن، با محور قرار دادن قرآن به عنوان کتاب قوانین و حقایق زندگی که مسلط بر سایر علوم است، کمک می‌کند تا دانش‌آموز ضمن فراگیری دروس مختلف (قرآن، فارسی، ریاضی، علوم، هنر، مطالعات اجتماعی و ...) در زندگی اهل تفکر شود و بتواند در امور مختلف خیرگزین باشد.
37 سوره جزء30، یک سوم سوره‌های کل قرآن هستند. ولی تقریباً همه مفاهیم قرآن را شامل می‌شوند. این سوره‌ها به علاوه سوره مبارکه حمد، به دلیل کوتاه بودن و آسان بودن آموزش و همچنین اهمیت آنها، برای آموزش در مقطع ابتدایی انتخاب شدند. سوره‌ها در پایه‌های مختلف با سیر مشخصی چیده شده‌اند. به طوری که دانش‌آموزان بر اثر انس و تکرار سوره‌ها، مفاهیم آنها را به صورت عملی فرا می‌گیرند و بسیاری از ایشان سوره‌ها را حفظ می‌شوند ان شاء الله.